|
|
19.
MIKOLA SÁNDOR ORSZÁGOS TEHETSÉGKUTATÓ FIZIKAVERSENY DÖNTŐ
– 9. OSZTÁLY GYÖNGYÖS,
2000. MÁJUS 13-16. H feladatsor Azoknak a
tanulóknak ajánljuk, akik hőtannal
kezdték
középiskolai tanulmányaikat
2.
Az
ábrán látható tartály környezetétől hőszigetelt, és a dugattyú is hőszigetelő
tulajdonságú. A nagyobb térrészbe 3 liter lévő hidrogéngázt, a
kisebb részbe 1 liter héliumgázt vittünk. Kezdetben minkét térrész
300 K hőmérsékletű és 105 Pa nyomású.
Ha a kisebb részben lévő fűtőszállal a gázt 1058,5 K–re
melegítjük, akkor éppen a tartály közepéig mozdul el dugattyú. a.
Mekkora lesz a gázok nyomása
ekkor? b.
Mennyi hőt közöltünk a fűtőszállal? 3.
Egy edényben 14 gramm nitrogén-
és 9 gramm hidrogéngáz elegye van 17
hőmérsékleten és 0,1 MPa nyomáson. a.
Mekkora az egyes összetevők
parciális (részleges) nyomása? b.
Mekkora a gázelegy térfogata és
belső energiája?
M feladatsor Azoknak a
tanulóknak ajánljuk, akik mechanikával kezdték középiskolai
tanulmányaikat 1.
Egy függőlegesen feldobott test által az első, a második és a
harmadik másodpercben megtett utak aránya 65:17:35. Mekkora volt a test
legnagyobb magassága a hajítás szintje felett? 2.
Az egyenlő oldalú háromszög alapterületű homogén anyageloszlású
egyenes hasáb egyik oldallapján fekszik a m
(= 0,3) súrlódási tényezőjű sík
felületen. Görgetéssel vagy csúsztatással akarjuk továbbítani. Melyik
megoldás igényel több munkát? 3.
Vízszintes
talajon nyugvó két test között összenyomott rugó van. A testek 5,2 m
távolságra eltávolodnak egymástól, ha a rugó rögzítését megszüntetjük.
A két test kezdeti távolsága elhanyagolható az 5,2 m-es távolsághoz
képest. A megtett utak aránya 25:1, és könnyebb test tömege 4 kg.
a.
Hány százaléka később megálló test sebessége a maximális
sebességének, amikor a másik test megáll? b.
Mekkora
a nehezebb test tömege? 4.
Az m1 és m2 tömegű gömb alakú testek zérus
tehetetlenségi nyomatékú csigán átvetett súlytalan fonál köti össze.
Az m2 sokkal – pl. ezerszer nagyobb, mint. A két tömeget az ábrán
látható helyzetben tartjuk (pl. kézzel), s egy adott pillanatban mindkettőt
elengedjük. Az asztallap és az m1 test közötti súrlódás
elhanyagolható. EREDMÉNYES VERSENYZÉST KÍVÁN A SZERVEZŐ- ÉS VERSENYBIZOTTSÁG! 19.
MIKOLA SÁNDOR ORSZÁGOS TEHETSÉGKUTATÓ FIZIKAVERSENY DÖNTŐ
– 9. OSZTÁLY MÉRÉSI FELADAT GYÖNGYÖS,
2000. MÁJUS 15. FOLYADÉK ÖSSZETÉTELÉNEK MEGHATÁROZÁSA
SŰRŰSÉGMÉRÉS
SEGÍTSÉGÉVEL A most rendelkezésünkre álló eszköz (kétágú, felül elzárható nyúlvánnyal rendelkező szívócső) segítségével, egymással korlátlanul elegyedő (nem keveredő) folyadékok sűrűségét is meg tudjuk határozni. Ilyen folyadékpár például az etilalkohol és a víz, az aceton és a víz stb. Feladat
Ajánlás
Figyelmeztetés- Vigyázzunk arra, hogy a két szárban felszívott folyadékok ne „találkozzanak” egymással! Ha ez bekövetkezik, akkor mindent elölről kell kezdeni!!! - Az esetleg felszívott folyadékokat ne nyeljük le, hanem köpjük ki azokat a leöntőbe! Eszközök1 db szívócső 1 db (Mohr, Hoffmann vagy más típusú) szorító 3 db 100 – 150 ml-es főzőpohár 1 db pipetta 1 db gumicső 1 db üvegfogó 1 db üveg keverőbot 1 db kettősdió |
|