A Berze Könyvklub Csintalan Edina tanárnő kezdeményezésére jött létre 2020 szeptemberében. A program innovatív céllal indult.
Egy 2020. májusi felmérés szerint diákjaink jelentős része naponta szokott olvasni. Többségében a bestsellereket, az ifjúsági regényeket és a krimiket részesítik előnyben. A könyvek kiválasztása elsősorban a kortársak javaslatai és az interneten olvasott ajánlások alapján történik, de szívesen vennének javaslatokat tanáraiktól is. A válaszadó diákok közel fele – a visszajelzés alapján – szívesen részt venne olyan foglalkozásokon, ahol a közösen elolvasott könyvekről beszélgethetne.
A felmérés eredménye, a többéves osztályfőnöki és magyartanári tapasztalata alapján indította el a tanárnő a Berze Könyvklubot hagyományteremtő szándékkal iskolánkban. A kezdeményezés céljai:
– az olvasás további népszerűsítése
– igényes és sokoldalú alkotások megismertetése és feldolgoztatása
– közeledés a kortárs irodalomhoz
– széleskörű érdeklődés kialakítása diákjainkban
– önálló véleményformálás és intelligens véleménynyilvánítás illetve vitakultúra kialakítása.
A Berze Könyvklub programjaihoz az alábbi fórumokon kapcsolódhatnak az érdeklődők:
https://www.facebook.com/groups/1203729480020003https://join.skype.com/ekFE1kIhDjVZ
https://join.skype.com/ekFE1kIhDjVZ
Könyvklubunk első programja a Vachott Sándor Városi Könyvtár könyvheti programsorozatához kapcsolódott. Városunkba látogatott Nyáry Krisztián író, irodalomtörténész, kiadó és kommunikációs szakember. Diákjaink részt vehettek egy rendhagyó irodalomórán, melyen Csintalan Edina tanárnő irányításával beszélgethettek a szerzővel az Így szerettek ők című munkájáról.
A rendhagyó irodalomóra az alábbi linken megtekinthető:
https://www.youtube.com/watch?v=h4BehM721us
A HEOL összefoglalója itt olvasható:
A rendhagyó irodalomórát egy iskolai kibeszélő előzte meg, ahol megismerkedhettünk az író munkásságával, és megbeszélhettük az Így szerettek ők I-II. című alkotás legizgalmasabb szerelmi történeteit.
2021-2022
A tanévet egy régóta várt olvasmánnyal nyitottuk meg. Varnyú Anna, 9.A osztályos tanuló javaslatára választottuk ki Janne Teller Semmi című regényét.
Már a könyv története is roppant érdekes…
A dán származású írónő Semmi című könyvét megjelenése után nem sokkal – szülői kezdeményezésre – betiltották az iskolai oktatásban. Ennek ellenére egy múlva, 2001-ben elnyerte a Dán Kulturális Minisztérium Legjobb Gyerekkönyv Díját. A dán iskolákban azóta kötelező olvasmány lett, a dán tizenévesek legnépszerűbb regénye. Sokan a legprovokatívabb ifjúsági regénynek tartják.
„Semminek sincs értelme, ezt régóta tudom… Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá” – mondja ki a regény kulcsmondatát Pierre Anthon, nyolcadikos fiú. Osztálytársai ezt szeretnék megcáfolni, ezért létrehozzák a Fontos Dolgok Halmát, amin a számukra az élet értelmét jelentő dolgokat áldozzák fel.
Különös lista készül arról, hogy kinek mi fontos, és arról is, hogy saját veszteségeinket hogyan toroljuk meg a másikon…
A könyv csupán kétszáz oldalas, egy délután kiolvastatja magát, ám az általa ébresztett gondolatok, érzések sokáig elkísérnek.
A könyv iskolai kibeszélőjét az ifjúsági klubban tartottuk szeptember 24-én. A tartalmas két és fél óra alatt megtárgyaltuk a regény legfontosabb és legérdekesebb kérdéseit. Különös volt végighallgatni, hogy a Semmi milyen érzéseket váltott ki a 14-15, a 16-18 éves diákokból és a jelenlévő felnőttekből. Volt, aki a regényt újraolvasva szembesült azzal, hogy az elmúlt 4-5 évben mennyit változott, és mennyire másképpen reagál ugyanazokra a problémákra.
Megvizsgáltuk azt is, hogyan milyen egy nihilista regény, és lehet-e azonosulni a benne lévő gondolatokkal. A kibeszélő legizgalmasabb része az volt, mikor megnéztük, hogy az egyes szereplők miben látták az élet értelmét, és hogyan viselkedtek, mikor a többiek megfosztották őket ezektől az értékektől. Felmerült a kérdés: tényleg ilyen erős tud lenni a kamaszokban a bosszúvágy és az agresszió. Végül eljátszottunk a gondolattal, hogy Pierre Anton gondolataira hogyan reagáltak volna egy olasz, egy német vagy egy magyar iskolában.
A mű feldolgozása nem zárult le a kibeszélővel. Szeptember 30-án megtekintettük a regény színpadi változatát a Budapesti Bábszínházban. Nagyon különös színpadi adaptáció volt. Egy-egy szereplőt együtt jelenített meg egy báb és az azt mozgató színész. A karaktereket önmaguk feladása, kiüresítése után már csupán a feketébe öltözött színészek jelenítették meg, a bábok „meghaltak”. Sajátos atmoszférát teremtettek az előadás során felhangzó Quimby-dalok.
Végül a színészek segítségével megbeszéltük, hogy lehet-e a Fontos Dolgok Halmának művészi értéke, majd a színészek köré rendeződött csoportok közösen létrehozták a saját műalkotásukat.
Ezek pedig egyértelműen azt az üzenetet hordozták, hogy az élet nagyon fontos értékeket tartalmaz, és igenis van értelme.