Az erdei iskoláról
Az erdei iskolát a sástói ifjúsági táborban rendezzük meg. Az ötnapos tábor során a gyerekek hat rajba sorolva hat foglalkozáson vesznek részt. A rajokat az osztályszerkezet teljes fellazításával alakítjuk ki, annak érdekében, hogy az egyazon évfolyamra, de más-más osztályba járó gyerekek megismerhessék egymást. A foglalkozások egy-egy kisebb (3-5 km-es) gyakorlótúra közben teljesíthetők (nagyjából biológia, kémia, földrajz, tájékozódási ismeretek, játék a természetben, irodalom az erdőben. A gyerekek az éjszakát a tábor faházaiban töltik.
Kiegészítő programként éjszakai túrát, lövészetet, táncházat, vetélkedőt szervezünk, a végén egy vizsgának is tekinthető akadályversenyt tartunk, míg utolsó este, ahogy kell, tábortűz mellett összegezzük a történteket.
A tábor fontos jellemzője, hogy nem nézünk filmet, kerüljük a telefon használatát, abból a megfontolásból, hogy a gyerekek teljes figyelmükkel a környezet, illetve egymás felé forduljanak.
Élet az erdei iskolában
Utazás, érkezés, tábornyitás
A felszerelést a szülők szállítják fel Sástóra autóval, osztályonként. Mi egy darabig kisvonattal – vagy, ha nem jár éppen: busszal – megyünk, utána felsétálunk Sástóra – ez amolyan bemelegítő gyalogtúra.
A táborba érkezve megtörténik a szállás elfoglalása, majd a tábornyitó ünnepség. Ez zászlófelvonással indul, majd elhangzanak a legfontosabb tudnivalók.
Az elhelyezés faházakban történik.
Minden nap reggeli tornával indul (gimnasztika és futás).
Foglalkozások az erdei iskolában
A 9. évfolyam diákjait hat rajba soroljuk, véletlenszerűen – azért, hogy a különböző osztályokba járók megismerkedhessenek -, arra azért ügyelve, hogy az ,,ivararány” minden rajban hasonló legyen.
A hat raj az érkezés délutánján, a második és harmadik nap délelőttjén és délutánján, illetve az utolsó nap délelőttjén egy-egy foglalkozáson vesz részt. Ezek hagyományosan a következők:
- Természetföldrajz
A túrák lehetőséget biztosítanak arra, hogy a gyerekek megismerjék egyrészt a tanórai keretek között elméletben tanultak gyakorlati, kézzel fogható részét, másrészt megismerkedjenek saját élőhelyükkel. Megismerkedhetnek az alábbiakkal, amik jó alapokat biztosítanak a későbbiekben tanulandó ökológiai tanulmányaikhoz.
- Tavak feltöltődési folyamata
- Völgyképződés
- Víz munkavégzése
- Domborzati viszonyok
- Állat- és növénytársulások
- Növényismeret
Növénytani vizsgálódásunkat Mátraházától Sástóig lefelé haladva végezzük. Az ismereteket előre elkészített munkalapokon rögzítik a tanulók. Ennek során bemutatjuk az adott élőhely éghajlati viszonyait, természeti értékeit, a hazai klímazonális növénytársulásokat, jellemző fajaikat. Fontosnak tartjuk, hogy az ökológiai vizsgálat kiegészüljön természetvédelmi-környezetvédelmi fogalmakkal, problémákkal.
A mátraházai parkoló mellett, az északi oldalon a hegyvidéki bükkös az első állomásunk, majd átfordulunk a déli oldalra, ahol gyertyános bükkösben haladunk tovább. Rövid idő múlva a bükköt tölgyek váltják, először gyertyános tölgyesen át vezet utunk, majd az egyre világosodó cseres tölgyesbe érünk.
Sétánk során találkozunk extrazonális és intrazonális társulásokkal is. Ilyen extrazonális élőhely például Farkas-kútnál, a patakvölgyben – zónáján kívül – megjelenő gyertyános bükkös, illetve intrazonális példák a Szajla forrás fölötti hegyi kaszálórét vagy a Sástó vízi társulásai. Az élőhelyek egy része természet közeli, más helyek az emberi beavatkozás nyomait viselik, pl. a letermelt erdő helyén növő fiatalos, a kaszált rét, vagy a Sás-tó mesterségesen fenntartott élővilága. (Molnárné Borbás Katalin tanárnő összefoglalója)
- Vízminőség-vizsgálat
A Mátrában található felszíni és felszín alatti víztípusok tulajdonságainak terepen történő vizsgálatát végezzük. A mintavétel patakból, tóból és forrásból történik, majd meghatározzuk a vizek néhány fizikai, kémiai és biológiai tulajdonságát. Egy hordozható minilabor eszközkészletével mérjük a kémhatást, a hőmérsékletet, a vízkeménységet, a nitráttartalmat és foszfáttartalmat. A kapott adatok értékelése alapján következik a vizek minőségi besorolása. A különböző helyeken elvégzett vizsgálati eredmények összehasonlítása, majd a különbségek, eltérések lehetséges magyarázata. (Molnár Ildikó tanárnő összefoglalója)
- Játék a természetben
A foglalkozás célja bebizonyítani, hogy a természetben modern technikai eszközök nélkül is jól érezhetjük magunkat, sőt, akár játszhatunk is. A diákok több hagyományos népi játékkal ismerkednek meg, elsajátítják a gólyaláb használatát, sőt olyan összetett – és manapság egyre népszerűbb – csapatjátékokat is megtanulnak, mint a méta.
A Gyurkó Péter tanár úr vezette foglalkozáson fergeteges hangulat alakul ki, amely még az időjárás viszontagságait is képes feledtetni.
- Bevisszük a humán kultúrát az erdőbe
Ezt a foglalkozást Bibók Roland tanár úr tartja.
- Tájékozódási ismeretek
A diákok elsajátítják a turista- és a tájfutó térkép, illetve a tájoló használatát, továbbá hagyományos és modern tájékozódást szolgáló eljárásokkal (oldal- illetve hátrametszés; GPS) ismerkednek meg. Az elméleti ismereteket a terepen is alkalmazzák, kisebb csoportokban megoldva tájékozódási feladatokat.
A terepgyakorlat során a meredekebb hegyoldalon való leereszkedés technikáját is megtanulják.
A foglalkozást dr. Czinder Péter vezeti.
A foglalkozásokat esőben is megtartjuk ám! Ilyenkor esőkabátot öltünk, illetve – amennyire lehet – fedezékbe vonulunk.
Kiegészítő foglalkozások
Igyekszünk minden estére közös elfoglaltságot biztosítani. Az a szokás, hogy egy estét a sportpályán, táncosok vezetésével tartott táncház, egyet az éjszakai túra tölt ki. Szervezünk vetélkedőt, célba lövést és az utolsó este – természetesen – tábortüzet, ahol az osztályoknak lehetőségük van rövid műsorral kedveskedni a többieknek.
Az utolsó nap a tábor rendbetételével indul, majd gyalog hazasétálunk Gyöngyösre. Ez – ennyi túra után – már meg se kottyan. A táborozás az iskola belső udvarán fejeződik be: elénekeljük a Berze-indulót, majd átadjuk magunkat a nyári szünet örömeinek.
Köszönöm valamennyi kollégám segítségét, akik esőben-szélben-napsütésben segítségemre voltak a tábor megrendezésében, illetve Láng Lajos úrnak, hogy kedvezményesen biztosítja a számunkra a helyszínt.
Dr. Czinder Péter táborvezető