Iskolai szabadidő

 

Szavazzon az év épületére: Romantikus parasztháztól a jakuza villáig

Heverni a(z) (BERZE) iskolaudvaron

A projekt lehetetlen feladat elé állítja a szavazókat, hiszen hogyan lehet összehasonlítani a kedves diákok által készített, bájos kerti bútorokat mondjuk egy több épületből álló, építészetet, belsőépítészetet és tájtervezést egyesítő projekttel? Tény, hogy szerethetőség szempontjából nehéz versenyezni a MOME Építészeti Intézetének hallgatóival, akik kedves gyöngyösi diákoknak gyártottak padokat és kereveteket fából és fűzfavesszőből.

Forrás (szavazás): ide kattintva érhető el!


Gyöngyös – építés
A tavalyihoz hasonlóan idén is meghívta a Gyöngyösi Berze-Nagy János Gimnázium a Mome építész hallgató diákjait, hogy egy egyhetes tábor keretein belül gondolják és építsék tovább az iskolaudvar elkezdett fejlesztést. Az első, 2016-ban szervezett tábor külön csodája volt, hogy csak szponzorok és felajánlások segítségével is képes volt létrejönni, Ombódiné Madai Judit volt igazgatóhelyettes tanárnő és Madaras László grafikus és rajztanár nemmúló lelkesedésének köszönhetően. Ebben az évben, ugyancsak az ő érdemük, hogy immár pályázati támogatással, teljes szervezettséggel működhetett az építés hete.
Az előző évben egy mélázó építmény került az udvarra, aminek az alsó szintjén padok sora, a felső szintjén védett közösségi tér alakult. A tavalyi hetet is átjárta a kísérletezés hangulata, a fűzfavesszőből font falak nagy feladatot jelentettek az építészek számára, de mint kiderült, igen jól viselik a használat terheit, így a nemrég lezárult építésen is megmaradt a fűzfavessző, mint fontos alapanyaga az új udvar berendezéseinek.
A feladat is maradt a régi: az üres, használat szempontjából igen kietlen udvar szerethetővé tétele, a diákok lecsábítása szünetekben a levegőre, ücsörgők biztosítása, hogy megteljen élettel a terület.
Az adottságokat figyelembe véve a Mome építész és formatervező diákjaiból verbuválódott csapat úgy döntött, hogy elébe megy a kihívásoknak, és kísérletképp függesztett padokat helyez el az udvar legárnyékosabb, legkellemesebb részén, kedvezve ezzel a diákoknak, és remélve, hogy hosszú élet vár a hintázó alkotásokra. Az ötletet a hét elején felvetették a gimnáziumban tanuló, az építésre segítségként önkéntes alapon érkezett diákoknak, akik beleegyezésüket adták, így megkezdődhetett a valódi tervezés, ahol a gyerekek különböző használatokat fogalmaztak meg, és az azokhoz szükséges kontúrokat a focipályán fel is mérték. Ez szolgált alapul a létrejövő padokhoz, amik így hol nagyméretű, szabálytalan négyszög ágyakká alakultak, hol keskeny, hosszú lócákká váltak, hol pedig hatalmas
keretek lettek, amiken nagy és kisebb csoportok egyaránt helyet találhatnak. A diákok a hét folyamán nagy segítségére voltak az építőknek, mind a fűzfavessző kezelésében igen ügyesnek bizonyultak, mind fűrészelésben, összeépítésben különös tehetséget mutattak. A segítségükkel péntek reggelre már felkerült minden darab a kijelölt helyére, és a délelőtt folyamán hosszas próbának vetette alá a pihenőket az építő társaság. Szeptembertől remélhetőleg a diákságnak is ekkora élvezetet fog nyújtani a fa alatti tér. Végül négy függesztett és három lábakra állított pihenő készült el, mind különböző, méretében, formájában, arányaiban és használatában is eltérő alkotások lettek. A fűzfavesszőkből most tömöttre font ágybélés, illetve kötegekbe befogva puha ülőfelület lett. Az eltérő, mégis valahogy rokon szerkezetek együtt alkotnak egy új közösségi henyélőt. A tavaly elkészült mélázóval összeköti ugyan az anyaghasználat, de annak ellentmondva egy légies, könnyed halmazról beszélhetünk, ami nem próbál konkurálni a jelkép szerű nagyobb testvérével. A mélázó ezen kívül egy nagyon is helyhez kötött építmény, míg a pihenőt mozdítható udvarbútorok és a fához színes kötelekkel rögzített hevedereknek köszönhetően levehető és eltárolható hinták alkotják.

Az ünnepélyes átadás az iskolaév elejére lett kitűzve, akkortól vehetik birtokukba a gyerekek a nekik készült pihenőket.
Külön köszönetet érdemel az építő csapat részéről Ombódiné tanárnő, aki lehetővé tette, hogy ott
lehessünk, és ráadásul a legnagyobb kényelemben.

Képek a galériában megtekinthetők.

 

A tavalyi évhez hasonlóan a gyöngyösi Berze-Nagy János Gimnázium idén is meghívta a MOME Építészeti Intézetének hallgatóit, hogy egy egyhetes tábor keretében közösen gondolják és építsék tovább az iskolaudvaron korábban elkezdett fejlesztéseket. A vezető oktató Vass-Eysen Áron volt.

További részletek itt érhetőek el.


Egri, gyöngyösi siker a fesztiválon

Az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorlóiskola Gimnáziumi Kamarakórusa arany diplomát érdemelt ki, országos dicsérettel az Éneklő Ifjúság Kórusok és Kamarazenekarok Regionális Fesztiválján, amit a hét végén rendeztek a Bartakovics Közösségi Házban.

A Fesztivált múlt hét pénteken és szombaton rendezték meg a Bartakovics Béla Közösségi Házban. Az első napon a hangszeres előadók léptek színpadra, a másodikon a kórusok mutatták meg énektehetségüket a zsűrinek és a vendégeknek. Szombaton minden fellépő kórus tagjai flash-mobbal lepték meg a járókelőket a Végvári vitézek terén, a hang világnapjához kapcsolódva: egymásnak és közösen is énekeltek.

Számos megyei előadó is jelen volt a találkozón, közülük többen kimagasló eredményt értek el. Ollé Lenke, az egri zeneiskola fuvolistája, a szintén egri zeneiskolás Bocsi Botond Tibor hegedűs nagydíj-serleget vehetett át, Farkas Gergő, a hatvani zeneiskola hegedűse és Pajor Olivér, a hatvani intézmény zongoristája nagydíjat kapott.

Az énekkarok közül megyénkből az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorlóiskola Gimnáziumi Kamarakórusa arany diplomát kapott, mégpedig országos dicsérettel, a gyöngyösi Muzsikus Céh Vegyeskart arany diplomával ismerték el.

Forrás, további információ ide kattintva érhető el.

 


Építmény mélázáshoz – a MOME 2016-os építőtábora

Madaras László grafikusművész, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium tanára, kollégáival 2016 nyarán elhatározta, hogy az iskola tanulói közösségének épüljön valami az iskola udvarán. Pomázi Renáta, Kudar Máté, Szabó Áron és Szodfridt Marcell tervei alapján, a közösség rejtett erőforrásait és értékeit felszínre hozó építés eredményeként, illetve a diákok hozzáadott gondolatainak köszönhetően ez a “valami” egy “mélázó” lett.

Közösségi teret építeni, ezáltal közösséget létrehozni manapság fontos célkitűzés. Madaras László grafikusművész, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium tanára, kollégáival 2016 nyarán elhatározta, hogy az iskola tanulói közösségének épüljön valami az iskola udvarán. Elmondásuk szerint nem is számítottak rá, hogy a megvalósításhoz vezető út során egy sokkal nagyobb közösségre lelnek, szülőkre, nagyszülőkre, öregdiákokra, akik a tőlük telhető módon, felajánlásokkal, építőanyagokkal, még szálláslehetőséggel is hozzájárultak a pályázati finanszírozás sikertelensége után is lelkes terv végigviteléhez.

Augusztusban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem néhány építészhallgatójának, Vass-Eysen Áron építészoktatónak, az iskolai diákjainak és tanárainak köszönhetően egy hét alatt felépült a Gimnázium közösségi tere, pihenője, amit mára már birtokba is vettek a fiatalok. Az iskola önképző körének tagjai lettek első kritikusai, és emellett névadói is, a jószándék és összefogás által életre hívott építmény Bodócs Dóri szavaival mint “Mélázó” lesz ezután a diákok szolgálatára.

Pomázi Renáta

 

Kell egy hely

Isten 6 nap alatt teremtette a világot,
Majd a 7. napon megpihent.
Egy helyi csapat 6 nap alatt létrehozta a mélázó helyet,
Ahol a Berzés diák ezen túl nyugalomra lelhet.
Mert mindenkinek kell egy hely.

Kell egy hely, ahol a benned lévő kisgyerek kiteljesedhet,
Felhőt leshet, a Mélázó sarkot megvédendő várként,
Vagy egy hőlégballon kosaraként képzelheti el.

Kell egy hely ahol a diák Petőfi szerelmi lírájától átszellemülve megírja a
„Julcsi érted még a telefonomat is elhagynám” című rapszódiáját.

Kell egy hely tele olyan lánnyal, akik bármit felolvasnak neked,
Ha elhagy a barátnőd, akkor egy kis Adyt,
De ha műfajparódiás kedvedben vagy akkor sem kell aggódni,
Mert biztos, hogy lapul a zsebükben egy kis Karinthy.

Kell egy hely, melynek falára modern hieroglifákként a jelen ifjúsága
Elmosódott monogramokat és „Fussatok bolondok” feliratokat fest.
A jövő régészei meg majd tanakodhatnak,
Hogy milyen háttértartalom rejtőzhet az AB vagy a BA betűpáros alatt.

Kell egy hely, ahol eldöntheted, hogy fogorvos
Vagy főállású zabhegyező lesz belőled.
Egy hely, ahol megérthetsz és megtanulhatsz dolgokat.

Kell egy hely, ahol leírhatod a gondolataidat, hogy tisztán láss.

 

Kedves naplóm! Ma elromlott a tévénk, folyamatosan az 1984es híradást adja. A papa ideges a mama nem érti. Utóirat: Mostanában valamiért nem érzem magam olyan egyedül. Utóirat 2: Tegnap elmentünk egy állatfarmra.

Kell egy hely, ahol önmagadat szereted és önmagadért szeretnek.
Egy hely, ahol az emberek nem egymást hanem az ágyukat vetik meg.
Egy hely, ahol mindenkinek van saját ágya.
Ez elég ironikus, mert ennek a történetnek pont az ember a legnagyobb akadálya,
de ez itt most nem az a slam.

Kell egy hely, ahol egy hosszú nap után lecsendesedhetsz, elengedhetsz dolgokat és megteremthetsz világmegváltó gondolatokat.
Mindenkinek kell egy hely, ahol a lelkének csöndjét nem zavarja meg a világ zaja.
Egy hely, ahol nyugalomra hajthatja fejét és gondtalanul bízhat egy szebb holnapban.

Bodócs Dóri, a Berze Nagy János Gimnázium diákja

 

Forrás: ide kattintva elérhető